Jul i Storbritannien

"Undrar bara om du har någon bra sida om hur Storbritannien firar sin jul."

Julen är Storbritanniens i särklass mest populära helg. Världens första julkort skickades i England på 1840-talet och i modern tid skickar britterna över en miljard julkort varje år. Många av dem säljs till förmån för välgörenhet av olika slag.

Genom Charles Dickens roman En julsaga, från 1843, associeras julen för människor världen över med det viktorianska England.

Sedan 1947 skänker Norge en julgran årligen till Storbritannien. Granen ställs på Trafalgar Square till minne av det norsk-engelska samarbetet under andra världskriget.
Drottningen håller jultal till det brittiska folket varje år på juldagen. Talet sänds i radio, tv och numera även över Internet.

Den brittiska julmiddagen äts på juldagen och består av fylld kalkon serverad med sås, potatis, rostade kastanjer, brysselkål, och ärtor. Till dessert äts plum pudding, en slags kaka som tillagas av torkad frukt, brödsmulor, ägg, socker kryddor och konjak. Blandningen kokas i timmar och serveras med vanliljsås.


Misteln är Västmanlands landskapsblomma. Häng upp en kvist i en dörröppning och vänta på den utvalda... Här ska det kyssas. Denna sed kom förresten till Sverige från Storbritannien, där den kan spåras tillbaka ända till 1700-talet.


Kommentarer
Postat av: Elin

tja! Jag ska skriva ett arbete om surt regn, varför det är det och vad vi människor kan göra för att minska på det! Jag har ingen aning om hur jag ska göra, är inte alls duktig på no men vill gärna få det bra. Har ingen och fråga i och med att jag gör det på helgen. SNälla hjälp mig. :)

2010-12-10 @ 19:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0