Toner i F-klav

"En grej jag inte har lärt mig än är det där med F-Klav!! Hur vet man vilken not det är... Kolla på den här bilden:
Toner"
Toner ligger ju på olika ställen i G-klav och F-klav men det vet du säkert redan. Om du börjar med att lära dig var tonen A ligger för då är det ju bara att räkna sig uppåt som alfabetet. Tonerna har ju namnen A-G om man inte rägnar med de höjda och sänkta tonerna.

I F-klav ligger A där den andra tonen i din bild ligger. Den första och sista tonen får man då räkna ut baklänges. A och ett steg bakåt blir G. Andra tonen är alltså A och i tredje takten har du tre steg uppåt D och två steg ovenför det F.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej! jag ska skriva ett arbete på 2-3 sidor om utrotningshotning av tigrar.. Var kan jag hitta fakta om detta?

2010-12-06 @ 16:40:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0