Inkomst eller utgift?

"Kan du hjälpa mig med vad som är inkomter respektive utgifter av dessa? (För ett företag) Löner, lokal, ränteinkomster, ränteutgifter, varuinköp, varuförsäljning, reklam, amortering."

Några kan du nog lista ut om du bara tänker efter.

Löner, får företag löner eller betalar de ut löner?

Lokal, hyr/köper ett företag en lokal eller säljer/hyr de ut lokalen de sitter i?

Ränteinkomster, låter som en inkomst.

Ränteutgifter, låter som en utgift.

Varuinköp, där hör du ju på namnet att det är ett inköp, alltså går det åt pengar.

Varuförsäljning, när man säljer något brukar man få pengar för det.

Reklam, om ett företag vill ha reklam för sina produkter måste de ju köpa det. De kan ju inte förvänta sig att någon ska göra reklam åt dem och dessutom ge dem pengar.

Amortering kan ju vara lite svårare men du har säkert fått lära dig i skolan vad det betyder. I annat fall kan man söka på ne.se och se vad man hittar. Så här står det. "amortering, periodisk avbetalning av en skuld."

Kommentarer
Postat av: li.

tack så mycket för hjälpen! :) Visste på ett ungefär, men ville vara säker så jag frågade dig om det också ^^

2010-11-08 @ 15:01:07
Postat av: jag.

Jag har en sak jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med! Du behöver inte skriva så mycket, jag skulle helst vilja ha bra källor som skrivit om etnicitet och Dafur-konflikten. Väldigt gärna tillsammans (om båda på samma), men annars enskilt. Tacksam om du kan hjälpa, då det är svårt att hitta bra källor att få information ifrån! :)

2010-11-09 @ 12:40:33
Postat av: jag,

* Darfur!

2010-11-09 @ 12:42:00
Postat av: ida

vad kul med en sån här blogg :D

2010-11-09 @ 15:44:51
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: m

Men egnentligen kan reklam väl vara en inkomst. För företagen räknar ju med att få in mer pengar från reklamen än vad de la ut.

2010-11-09 @ 19:22:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0