Första världskrigets konsekvenser

"Men själv har jag en fråga: Jag har prov på första världskriget och kan det mesta om varför kriget uppstod. Men vad blev konsekvenserna? Jag har ingen aning, jag vet iof att det var därför andra världskriget slog ut, men det blev väl några fler samhällskonsekvenser? Vad lärde man sig utav detta? Vad är det också som är så speciellt med första världskriget?"

"Den tredje Genèvekonventionen
Första världskriget visade att det behövdes ett bättre skydd för krigsfångar. Därför lade man år 1929 till en tredje Genèvekonvention, den s.k. krigsfångekonventionen. Andemeningen i konventionen är att alla krigsfångar ska skyddas och behandlas humant."

Källa: http://www.redcross.se/RKSF/sfdesign.nsf/main?openagent&size=&layout=nyheter&docid=0C47E39C94882330C125760F0047A629&menu0=0&menu1=2

"Konsekvenser utav första världskriget:

Kriget slutade den 11 november 1918.
Mycket av kriget var dåligt. Många personer dog som alla krig leder till.
Massförstörelse är också en av nackdelarna som alla krig leder till.
Under första världskriget så började man att andvända en massa kemiska och biologiska vapen som t.ex. senapsgas vilket gjorde så att människornas hälsa.
Efter kriget rådde det också allvarlig hunger.
Antal döda var en ca 13 MILJONER människor av krigshandling och det var minst lika många som vart invalida, dessutom dog miljontals civila av hunger och sjukdomar. Antal sårade var 200 MILJONER!"

Källa: http://www.mimersbrunn.se/Foersta_Vaerldskriget_Orsaker_och_Konsekvenser_7087.htm

Kommentarer
Postat av: J A N I N A

wow vilken blogg!! :D

jag undrar,

om turkiet skulle vara med i EU:



Skulle landet ha någon nytta av EU medlemskapet? Skulle landet missgynnat av Eu medlemskapet? Skulle landet ha någon speciell position inom EU? Vilka eu frågor skulle vara de viktigaste för Turkiet?

2010-10-13 @ 11:03:38
URL: http://yae.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej jag undrar om du vet någonting om pop-musiken på 60-talet eller nåt om popens ursprung. Jag har googlat runt lite men hittar nästan ingenting. Jag ska skriva en faktatext på en datorskriven sida tills på tisdag. Tack på förhand! :D

2010-10-13 @ 16:11:14
Postat av: Emma

TACK FÖR SVAR =D

2010-10-13 @ 20:20:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0