Spanska tidsformer

"Jag försår mig inte på de olika tidsformerna i spanska. Vi ska kunna (ex prata):
Jag har pratat
Jag pratar (håller på med)
Jag ska prata, Jag måste prata , Jag vill prata
Att prata"

Eftersom jag inte vet hur gammal du är är det svårt att ge rätt hjälp. Jag antar att du går på högstadiet eller läser steg 1 på gymnasiet för tidsformerna är väl bland det första man lär sig. Du har säkert fått mallarna av din lärare men jag ska försöka hjälpa dig.

I grundform heter att prata Hablar.

Vill man säga att jag pratar just nu säger man Hablo, o-et betyder att det är jag-form.

Framtid beskriver man genom att böja verbet ir, som betyder att gå, till den personen som ska i det här fallet prata.

I jag-form heter ir voy. Sen lägger man till ett a och sist men inte minst tar man verbet i grundform, alltså hablar.


Jag ska prata heter alltså Voy a hablar.

Det finns väldigt många olika dåtidsformer. Jag har gått igenom de svårare här. Jag tror dock att det är alldeles för avancerat för dig.

Vanligaste formen är att böja haber, att ha, till he i jag-form. Sen lägger du till ändelsen -ado på hablar. Jag har pratat - He hablado.

Här har du en jättebra sida där du kan läsa mer. Där beskrivs också allt mycket noggrannare!

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Hej, jag är tjejen som kan finska, du vet ;). Men nu har jag ett stort problem. Jag har läst en bok som heter "Blåögd" i skolan, och alla ska läsa den i klassen. Jag har såklart läst ut den och jag har glömt den i skolan, den skulle egentligen varit inlämnad i fredags (igår). Men jag ljög om att jag hade skickat den men den "inte" kom fram.



Men nu har jag tappat bort boken. Vet inte om den är i skolan.



Men jag måste göra en analys om boken.



Frågorna kommer här:



* Berätta om tjejen respektive killen - jämför

* Reflektera kring bokenupplägg och innehåll

- Varför har författaren skrivit på detta sätt?

* Vad tyckte du? kändes boken verklig? När i tiduttrycktes den?

- Tycker du att utseendet är viktigt? (på en person)varför, varför inte?

* Flera egna refliktioner/analyser



Så, de ska jag svara på. Men jag svarar ju såklart själv på om utseendet. Men annat behöver jag hjälp med!



tack i förhand!

2010-10-16 @ 11:51:05
URL: http://iceflower.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0