Tal i pyramider

"Min dotter går i fyran och har fått en klurig matteläxa. Tal som uppfattas som en pyramid. Finns det någon möjlighet att få hjälp med detta?

Pyramidtal
"

Jag tror att allt ska bli 1000 i den första pyramiden. Det stämmer utom på en rad, den markerade. Dessutom stämmer det inte på de diagonala raderna där det bara finns två tal.  Det kan dock vara så att det bara är de vågräta och de yttre som ska bli 1000. I den andra pyramiden är det dock svårare eftersom man inte vet vad det ska stå i toppen. Jag har testat med 1000 men det gick inte. Det känns som att det ska vara ganska enkelt eftersom det är för fjärdeklassare men jag vet ärligt talat inte hur man ska göra. Någon läsare som är smartare?

1000
570 430
180  540 280
250  30  430 290

Uppdatering

"Hej igen!
Såg på din blogg att du försökt lösa detta. Jag har kommit fram till följande, vet ej om det är rätt.

Jag började nederst:

350 + 90 är 440
Diffen blir då 60 i en rad ovanför och 440 + 60= 500
Sedan 500 och 500
Överst 1000

Vad tror du om detta?"

Det kan mycket väl stämma men jag tycker fortfarande det är för klurigt för en 10-åring. Det bästa kanske är att fråga fröken?

Kommentarer
Postat av: Emma

Vet inte svaret på denna heller. Men själv har jag en fråga: Jag har prov på första världskriget och kan det mesta om varför kriget uppstod. Men vad blev konsekvenserna? Jag har ingen aning, jag vet iof att det var därför andra världskriget slog ut, men det blev väl några fler samhällskonsekvenser? Vad lärde man sig utav detta?

Vad är det också som är så speciellt med första världskriget?

TACK för en jättecoll sida :D

2010-10-12 @ 17:20:12
Postat av: Janna

Det är Pascals triangel, fast med andra tal än de i den "vanliga triangeln".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pascals_triangel



Om man börjar uppifrån på den översta triangeln så är 1000 = 570 + 430

430 = 280 + x (x är alltså 430 - 280 = 150)

Det andra x:et i andra raden uppfrån blir då 570 - 150 = 420.

osv...

Två tal bredvid varandra i triangeln ska bilda det talet ovanför dem. Vanlig addition och subtraktion.

2010-11-02 @ 17:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0