Will och Going to

"När använder man Will + Going to? Blir galen! Blandar ihop båda."

"Will
och going to är två mycket lika och svårskilda uttryck men givetvis finns det regler.
Will användes när det handlar om spontana situationer, situationer som inte påverkas av personliga beslut (t.ex. födelsedagar, helger, vädret), när man antar någonting samt erbjudanden, t.ex.:
I will get you a sandwich
I will call you tomorrow

Going to användes när man talar om någonting planerat, t.ex.:
I am going to Italy on friday
Båda kan användas när man förutspår framtiden eller gör en uppskattning av kommande resultat, t.ex.:
It will rain tomorrow
It is going to rain tomorrow"

Källa: https://www.flashback.org/t804510p10

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så mycket!

2010-10-02 @ 18:41:00
Postat av: Anonym

hej , men lösögonfransarna som KISSIE har är köpta på fyndvaruhuset. har exakt likadana,

2010-10-02 @ 20:21:36
Postat av: vonskareng

nu har jag (äntligen haha) en fråga att ställa till dig. jag ska skriva en summary på en critical review om "breakfast at Tiffany's". jag förstår att jag ska ta med kritikerns syfte med texten och stundvis plocka in det (och börja summaryn med det) i det som jag skriver, utan att vara personlig. min fråga är nu: kritikern tar med mycket fakta om själva filmen (skriver om handlingen, viktiga personer osv), får jag också plocka med lite av hans info om filmen i min summary? fast förkortat, såklart? min fråga är kanske blurrig. men behöver verkligen hjälp haha. den ska vara klar imorgon =/

2010-10-02 @ 21:15:07
URL: http://www.metrobloggen.se/vonskareng

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0