Debattartikel

"Hej, jag ska skriva en debattartikel tills på tisdag. Jag behöver tips på VAD jag ska skriva och HUR jag ska skriva den? Tack på förhand!"

Om du väljer ett aktuellt ämne är det lätt att hitta information. Kanske kan du skriva om att Sverigedemokraterna har kommit in i riksdagen? Jag lade märke till att du har ett utländskt namn och då kan du kanske skriva om dina egna upplevelser. Är du rädd? Bryr du dig inte? Har du någonsin blivit trakasserad av någon "svensk"?

Tycker du det känns för privat eller vanligt, det finns ju en stor risk att många andra har valt samma ämne, så kan du fundera på vad du tycker om att göra. Skriver du om något du gillar blir det mycket roligare. Kanske känns det till och med roligt att söka fakta om ämnet.

Jag antar att du har fått uppgifter av din lärare hur du ska skriva debattartikeln, om inte ger jag dig några grundpelare.

"Upplägget på en debattartikel är enkelt, framhöll han vid seminariet: Det viktigaste kommer absolut först. Sedan följer analys och argumentation och sist själva knorren. Den som tvingar läsaren att tänka till lite extra."

Källa: http://campi.kth.se/professorer-kan-inte-skriva-1.47274

Alltså, börja med att förklara ämnet, exempelvis det säljs 3582 glassar vid Nymans kiosk varje sommar. Däremot säljs det inga på vintern.

Sen kan du ha tre stycken motargument där du skriver det du inte tycker är bra, alltså det som säger emot din egna åsikt.

Sen tar du tre argument om varför du har rätt.

Till sist gör du en liten sammanfattning och binder ihop säcken. Exempelvis, Trots att det är snö på vintern kan man alltså sälja glassar även då med hjälp av mina argument.

Kommentarer
Postat av: ö

omg jag bara ÄLSKAR DINomg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!!!!!!!(L) BLOGG!!!omg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!!!!!!!(Lomg jag bara ÄLSKAR DINomg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGGomg jag bara ÄLSKAR DINomg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!omg jag bara ÄLSKAR DINomg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!!!!!!!(L) BLOGG!!!omg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!!!!!!!(L)!omg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!!!!!!!(L)!!!!!!(L)!!!!!!(L) BLOGG!!!omg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!!!!!!!(L)!omg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!!!!!!!(L)!!!!!!(L)!!!!!!!!!!(L) BLOGG!!!omg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!!!!!!!(L)!omg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!!!!!!!(L)!!!!!!(L))!omg jag bara ÄLSKAR DIN BLOGG!!!!!!!!!!(L)!!!!!!(L)kolla in min

2010-09-26 @ 12:39:14
URL: http://sheeshu.blogg.se/
Postat av: DOLLYS

Hey sötis!



Kika gärna in på min blogg http://www.dollys.se. Jag DOLLY, skriver flera gånger om dagen, om allt från livsstilen till politik, mode och shopping. Hoppas att vi ses där!



Lots of love/ http://www.dollys.se

2010-09-26 @ 13:24:01
URL: http://dollys.se/
Postat av: Lina

Hej, jag har ett matteprov imorgon och jag kan nästan allt men det finns EN sak som jag inte förstår. Här är ett tal som är ett ex så du förstår vad jag menar, +3(-5)=

hur vem man om svaret ska innehålla paranteser eller inte ? jag kan skrev talet på fel sätt men jag hoppas du förstår vad jag menar. Svara gärna snabbt för jag måste få ett svar idag eftersom jag har ett prov imorgon!!

2010-09-26 @ 14:41:08
Postat av: Lina

vet*

2010-09-26 @ 14:41:52
Postat av: Lina

& kanske *



ursäkta stavfelen, jag är lite stressad :)

2010-09-26 @ 14:42:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0