Ekologi

"Jag har läxor över helgen om ekologi och jag förstår INGENTING. Mina föräldrar kan inte heller så mycket om ämnet så därifrån får jag ingen hjälp, så jag hoppas du kan hjälpa mig med frågorna även fast jag vet att du inte gör läxor åt någon. jag har sökt på google men är inte säker på nåt av dem.

Här är några frågor:

1. Anta att några av växterna i ett växtsamhälle tas bort. Vad händer då med de olika djurarterna i samma ekosystem?

2. I det ”gamla” Sverige var ängarna viktiga för odlingssamhället. Berätta varför de var så viktiga! Varför är det så viktigt att fortsätta slå gamla ängsmarker? Vad händer om ingen sköter om dem?

3. Beskriv energins omvandlingar från det att solstrålar träffar ett blad, genom kedjan, tills energin förloras ut i världsrymden.

4. Berätta om hur antalet arter i Östersjön varierar med salthalten. 
Varför är många djurarter mindre i Östersjön än i havet?"

No är inget favoritämne hos mig så jag kan inte detta utantill. Däremot kan jag gissa mig till svaret på några av frågorna. Står det ingenting i din lärobok? OBS! Svaren på frågorna är INTE faktabaserade, jag har bara funderat högt. Försök tänka själv och knyt an till det du lärt dig på lektionerna!

1. Om man skulle ta bort några av växterna skulle ju några djur inte ha något att äta. Alternativt att det finns för lite mat och då skulle ju några djur dö. Om några djur dör kommer större djur inte ha tillräckligt med mat och så vidare.

2. Om alla ängar skulle försvinna skulle ju djuren som bor där inte ha någonstans att bo och de skulle alltså dö ut. Jag vet inte varför de var så viktiga förr, kanske för att man odlade mat på dem? Jag vet inte.

3. Energins omvandling har jag googlat på men hittar ingenting. Någon läsare som vet?

4. Om man har fiskar i ett akvarium blir de ju mindre än om de får bo i en damm. Kanske har det med utrymmet att göra? Kanske att det finns mer mat i havet?

Kommentarer
Postat av: Magdalena

Hej, kan du hjälpa mig att översätta dom här meningarna till franska, jag håller på att skriva en text som ska vara inlämnad på tisdag.

"Det var nära att du behövde gå om förra året" och "Det är tråkigt att vi inte går i samma klass längre" Tack på förhand.

2011-02-13 @ 14:38:50
Postat av: Olivia

Hej!



Jag ska debattera på engelska varför reklam är bra för barn. Har surfat runt en stund efter artiklar och argument men hittar ingenting användbart. Kan du komma på några argument eller hjälpa till med några bra sidor jag kan inspireras ifrån? Helst på engelska.



Tack!

2011-02-13 @ 15:56:34
Postat av: Anonym

Hejsan skulle nån va snäll och svara till detta frågan ?
Hjälp mig , har prov imorgon och fortsätter :(

Beskriv skillnaderna mellan podsoljorden och brunjorden ?

2013-06-03 @ 01:35:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0