Ondska

"Hjälp mig förklara ondska, synonymer och vad det betyder och säger. Meningen. Har alla ondska och är det en känsla, egenskap osv?"

ondska elakhetillvilja, gemenhet, skurkaktighet; orättfärdighet, uselhet, syndighet, syndafördärv, ogudaktighetomoraldålighet
(motsatsord: godhet)

Källa: http://synonymer.se/?query=ondska&SOK.x=0&SOK.y=0

Jag tror det här är en uppgift då du ska fundera själv, det finns nog inga rätt och fel. Tror du att människor föds onda? Kan de aldrig ändra sig? Kan en snäll person bli ond om den utsätts för något hemskt?

There is eller it is?

"Jag förstår inte Engelskans motsvarighet till svenskans "det", exempelvis There is eller there are, it is. Hur vet man när det är läge att använda vilket. Det blir alltid fel. Vet du någon regel som skulle vara bra att kunna?"

"There is or There are? 1

RULES:
1. Use there IS for singular nouns (one item). 
2. Use there IS for non-count items(group nouns). 
3. Use there ARE for many items (plural nouns).
There is a spider on the wall. 
There is milk on the floor. 
There are pencils on my desk.
"

Källahttp://www.english-zone.com/verbs/thereisare1.html

"It and there are used as subjects when there is no natural subject in a sentence."

Här står reglerna, dock på engelska.

Källa: http://web2.uvcs.uvic.ca/courses/elc/studyzone/200/grammar/itther.htm

Hur skriver man CV?

"Jag behöver hjälp med att skriva ett bra cv? Vad ska man ha med och sånt?"

http://www.cv-guiden.se/gratis_guide/cvguide/cv_guide.htm
http://www.cv-guiden.se/gratis_guide/brevguide/brev_guide/mall_personligt_brev.htm

Storbritannien

"JAG BEHÖVER HJÄLP MED UNITED KINGDOM.
JAG MÅSTE SKRIVA OM HISTORA OM ALLA DE FYRA LÄNDERNA. ENGLAND, SKOTTLAND, WALES OCH NORTHERN IRELAND."

Jag föreslår att du börjar med att söka fakta. Här kan du läsa!

"För Storbritanniens tidigare historia se under EnglandIrland (ön),Skottland och Wales."


Lära av historien

"Ämnet är historia och handlar om första världskriget och mellankrigstiden.

"Det här arbetsområdet handlar till stor del om orsakerna till och följderna av första världskriget och den ekonomiska depressionen på 1930-talet.

Är det ett onödigt arbetsområde eller kan vi lära av historien?

Utgå från ett av arbetsområdena ovan (orsaker och följder av första världskriget eller orsaker till och förljder av den ekonomiska depressionen). Diskutera skriftligt om det finns några paralleller med tiden vi lever i nu, i världen eller Europa. Ge exempel på hur du menar och tänker (så visar att du har en omvärldsuppfattning). Reflektera också över eventuella konsekvenser förstås.

(Max två sidor handskrivet eller en sida datorskrivet strl 10-12, Times New Roman)."

Har du några idéer på vad jag kan skriva för att få det så sammanfattat som möjligt. Det känns som att man antingen inte fattar, eller så blir det för mycket."

Jag skulle nog inrikta mig mot några mindre orsaker och konsekvenser och gå in djupare på dem. På så sätt känns det inte ytligt och ihop-slängt men samtidigt som att du har koll på historien. Skriv ytligt om de mindre viktiga, enligt dig, sakerna. Välj det ämne du tycker känns roligast så det känns spännande att söka fakta. Hoppas du har fått någon hjälp. Någon läsare kanske sitter på intressant fakta?

Citationstecken

"Du verkar vara bra på svenska, om man avlutar en mening med " ska punkten vara efter eller innan "?
Tex -"Jag gick därifrån."
eller -"jag gick därifrån"."

Citationstecken (") ska innesluta det de syftar på. Man kan inte säga att det ska finnas före eller efter punkten för det är olika varje gång. Exempel.

Och då sa han "Jag vill inte".

Här syftar jag på jag vill inte och punkten hör ju till hela meningen, inte bara till min syftning.

"Fy vilka fula grisar de har."

Här sätter jag citationstecknen runt hela meningen, även punkten, eftersom hela meningen citeras eller vad det kan vara. Lite svårt att förklara men jag hoppas du förstår.

PPM

"Nitrithalten på kött är 150ppm. Hur många gram nitrit får 2,4kg kött högst innehålla?"

"Uttryckt i procent är 1 ppm = 0,0001 procent"

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ppm

2,4 kg =2400g Jag tar bort prefixet, alltså kilo. Nu har vi det i rena gram.

0,0001*150=0,015 Kött får dock innehålla 150 ppm, därför gångrar vi det med 150.

2400*0,015=36 Nu vet vi hur mycket det får vara i 2,4 kilo kött.

Förändringfaktor

"Vore jättesnällt om du kunde hjälpa mig med matten, har prov imorgon. Förstår inte hur jag ska göra med en uppgift som denna: Bestäm den förändringsfaktor som motsvarar den procentuella förändringen?  -19%."

"Förändringsfaktorn kan användas på följande sätt:
"

 

Källa: http://www.webbmatte.se/display_page.php?id=149&on_menu=797&page_id_to_fetch=2007&lang=swedish&no_cache=534873

På den här sidan finns det väldigt bra förklarat!


Dom

"Jag har ett hemprov som innebär att jag ska läsa igenom den här domen  https://lagen.nu/dom/nja/2002s270.

Och sen ska jag svara på några frågor.
Jag skulle gärna vilja ha hjälp med detta!

 


1. Vilka var tingsrättens domskäl? (i korthet)
2. Vilken blev hovrättens dom?
3. Hur blev domen och straffet i HD?"

 

1. Åtalet under punkt 1. C. J. har erkänt. ---.

Åtalet är styrkt.

Åtalet under 2 punkt 1. C. J. har erkänt.

 

2. ...dels bestämde påföljden för den samlade brottsligheten till fängelse 5 år.

3. Straffvärdet för en vuxen person av vad C. J. har gjort sig skyldig till svarar mot fängelse i mellan sju och åtta år.

I beaktande av vad som i samband med personutredningen har framkommit om C. J:s bristande mognad och med hänsyn till att han vid brottstillfället var nyligen fyllda 20 år bör straffet bestämmas till fängelse fem år.

Domslut. HD ändrar HovR:ns dom endast på det sättet att C. J. för gärningen i TR:ns domsbilaga 2, åtalspunkten 2, första stycket, döms enligt 8 kap. 6 § BrB för grovt rån.


Sovjetunionen

"Kan du tipsa om länkar där det står hur Sovjetunionen började?"

Här har du en länk till en sida där det står väldigt mycket om Sovjetunionen! http://www.ne.se/sovjetunionen

Från förslag till lag

"Skulle du kunna skriva om hur ett förslag går igenom till en lag (alltså hela processen, utskott, departement, regering, riksdag...)"

Här har du en bra sida där allt står. http://www.riksdagen.se/templates/PageWFrame____4251.aspx

Godnight Mister Tom

"Har du läst Goodnight mister Tom? Om du har skulle du kunna berätta lite om den?"

Jag har inte läst den men vi hade högläsning ur den i mellanstadiet. Jag minns att den handlade om en pojke från stan som fick bo på landet hos mister Tom. Jag har för mig att han blev slagen av sin mamma och hade underbyxor och en tröja som mamman hade sytt fast på kroppen för att ingen skulle se blåmärkena.

Inget av det här är fakta utan bara svaga minnen från gamla riden. Läs boken själv för den är väldigt bra, tror jag.

Reportage

"Hur skriver man ett reportage?"

"Ett reportage innehåller person- och miljöbeskrivningar till skillnad från en artikel. Bilder/illustrationer finns nästan alltid med. Stilen får vara personligare än i en artikel och författaren märks ofta mer."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Reportage

"Ett reportage är en lite längre artikel. Det kan handla om vad som helst men jämfört med en vanlig nyhetsartikel känns ett reportage mer levande. Miljöbeskrivningar och intervjuer med människor är två viktiga delar i ett bra reportage."

Källa: http://www.mediekompass.se/iskolan/component/content/article/91-goera-skoltidning/1777-att-skriva-reportage-foer-elever

Saltgruvor

"Hej! Jag behöver veta om hur saltgruvorna kom till, men vet inte var jag kan läsa om det. Kan du länka till en sida som har information? Tack!"

"...men det vanligaste är att man tar upp salt som bildats för över 100-250 miljoner år sedan. Detta salt koncentrerades i grunda hav och dessa enorma saltavlagringar har genom bergskedjeveckning samlats till saltdomer, varifrån de nu kan brytas. Precis som glas är berggrunden plastisk. Saltkoncentrationerna i berggrunden har lägre täthet än det omgivande berget och precis som en droppe olja i vatten strävar efter att stiga, så stiger de mindre saltdomerna, samlas och blir allt större på vägen upp mot jordytan. Det är dock en väldigt långsam process."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saltgruva

Tyvärr hittar jag ingen bättre sida. Jag har googlat på saltdoner men hittar inget av värde. Har du inte någon bok från skolan du kan läsa i?

Tysk meningsuppbyggnad

"Jag behöver lite hjälp med tyskan eftersom vi har prov nästa vecka. Hur bygger man upp meningar? Förstår verkligen inte det. Är det verb först sen adjektiv/substantiv...osv? Behöver hjälp!

Jag vet inte vilken nivå du ligger på så därför är det lite svårt att veta hur avancerat jag ska förklara.

Om det är en enkel mening med bara ett verb, exempelvis Jag spelar fotboll, så bygger man meningen precis som på svenska. Ich spiele Fußball.

Är det två verb i meningen sätter man det första som på svenska och det andra sist i sin grundform.

Jag gillar att läsa böcker. Ich mag Bücher zu lesen.

Är det en bisats sätts dock det personböjda verbet sist. Exempel. Jag spelar fotboll eftersom jag är en tjej. Ich spiele Fußball, weil ich ein Mädchen bin. Lyssna på den här låten, samma låt bara olika länkar, så kommer bisatser vara busenkla sen. Weil ich ein Mädchen bin kommer få dig att minnas att det personböjda verbet (bin) ska vara sist. Weil gör att det är en bisats.

Luise Koschinsky – Weil ich ein Mädchen bin http://www.youtube.com/watch?v=AJOg7G0NTvU

Adjektiv används i stort sett som på svenska. Substantiv ska ha stor första bokstav.

Hur börjar man?

"Jag ska skriva en uppsats om människa och miljö. Uppsatsen ska vara 4 sidor plus en framsida och källförteckning.
Nu undrar jag, vart ska jag börja? Människa och miljö är ett väldigt stort ämne så hur ska jag börja. Bara skriva och sedan korta ner, eller ställa frågor till mig själv? Jag vet inte hur man kommer igång."

Jag tycker du ska börja med en liten frågeställning. Vad vill du ha svar på? Kanske kan du skriva som första mening "Vad kom först, människan eller miljön?". Sen skriver du lite om det, egna teorier och funderingar. Sen kommer du in på faktan.

Det bästa är nog att bara börja skriva. Jag antar att du ska skriva arbetet på en dator och då är det ju busenkelt att flytta om texten. Kanske vill du ha det du just skrev sist?

Styckeindelning

"Har gjort ett stort arbete om Kina och vi ska skriva en sammanfattning på engelska, ska man styckeindela sammanfattningar också?"

Det enda svar jag kan ge är ja, om det är så pass långt. Det får ju inte bli jobbigt att läsa. Någon läsare som vet om det finns några regler?

Mord

"Hej jag ska skriva ett arbete om brott och då har ja valt att ta mord. Nu ska jag skriva om mord hur det ser ut nu med straff och hur det var förut med straff. Sedan ska jag jämföra med ett annat land. Skulle vara snällt ifall du kunde hjälpa mig att komma igång, vet inte hur jag ska börja."

Du kanske ska jämföra med ett land som har dödsstraff? Det kan bli intressant. Sen kan du inrikta dig lite mot dödsstraff för det har ju funnits även i Sverige. Sverige har ju också ganska snälla straff om man jämför med andra länder eftersom vårt livstids fängelse inte är en livstid. Är man värd att få dö om man har dödat någon annan? Är det ett för snällt straff eftersom man inte behöver lida eller är det för hemskt mot anhöriga. Vilka uppmärksammade mord tycker du har förändrat Sverige? Har mordet på Engla fått föräldrar att vara mer med sina barn på kvällarna eller har det fått oss Svenskar att vilja ha det som i USA att man kan se var alla mördare bor?

Miljöproblem

"Hur ska vi kunna lösa miljöproblemen? Och hur viktiga är miljöproblemen? Vad kommer hända för våra förfäder?
Jag skulle behöva lite hjälp med dessa frågor. Kanske har du någon hemsida att tipsa om."

Vad som kommer hända med våra förfäder tycker jag inte verkar det minsta intressant eftersom de, troligtvis, kommer dö innan oss. Våra barn och barnbarn borde vi bry oss mer om.

På den här sidan har du massa information om nyheter inom miljöforskning och liknande. http://miljoaktuellt.idg.se/ .

Alla tycker ju olika om hur viktiga miljöproblemen är. Spelar det ingen roll eller kommer jorden gå under? Du måste nog hitta din egna teori och söka fakta utifrån den.

Reportage om ett krig

"Jag ska skriva ett reportage om ett krig. Fattar 0."

Du måste berätta mer om uppgiften. Se till att söka mycket fakta om kriget innan du börjar skriva. Det är också lättare att ta bort fakta än att lägga till. Skriv alltså mycket och ta sedan bort det sämsta!

Matte på engelska

"Har problem med matten:
"The population of Australia is 18 million, of which 3.5 million people live in Sydney and 1 million people live in Perth.
What fraction of the population live in Perth or Sydney?"
Hur ska jag göra?"

Du ska räkna ut hur många av 18 miljoner som bor i Perth eller Sydney. Sydneys befolkning på 3,5 miljoner plus Perths befolkning på 1 miljon blir tillsammans 4,5 miljoner. 4,5 miljoner, alltså 4 500 000, av 18 miljoner, alltså 18 000 000 räknar man ut genom att dela delen med det hela. Alltså 4 500 000/18 000 000=0,25 =25%

Kom ihåg det, delen genom det hela. Då får du fram procent!

Roll inom handeln uppdaterat

"Hur jag i samhället som enskild individ kan påverka/påverkar handeln. Handeln av allt från mat och bostäder till resor, kläder...ALLT."

Du kan påverka genom att handla ekologiskt/fair trade-märkt. Du kan prata med andra om hur viktigt det är med rättvis handel. Du kan åka tåg eller cykla istället för att flyga eller åka bil.

Du påverkar genom hur du lever. Handlar du närodlade varor? Köper du kläder som ett barn i Indien har sytt?

Mattetal

"En mattefråga: Det är julafton och av alla julklappar Gustaf får är 1/4 kläder. Hur mycket av det som är kvar är verktyg, om verktyg är 1/3?"

Jag förstår inte frågan. Menar du 1/3 av 3/4? I så fall kan du göra om det till siffror. 1/4=25% 25*3=75 1/3 av 75=25.

Roll inom handeln

"Jag ska beskriva min roll inom handeln, men vet inte hur jag ska skriva skulle behöva lite hjälp?"

Kan du beskriva din uppgift bättre, jag förstår inte vad du behöver hjälp med.

Formel

"Ange formeln för beräkning av en quaternion som beskriver en omorientering av ett koordinatsystem φ (grader) kring sin egen z-axel."

Formeln borde du ha fått av din lärare. Lycka till!

Boken Blåögd

"Jag har ett stort problem. Jag har läst en bok som heter Blåögd i skolan, och alla ska läsa den i klassen. Jag har såklart läst ut den och jag har glömt den i skolan, den skulle egentligen varit inlämnad i fredags (igår). Men jag ljög om att jag hade skickat den men den "inte kom fram.
Men nu har jag tappat bort boken. Vet inte om den är i skolan.
Men jag måste göra en analys om boken.

Frågorna kommer här:
* Berätta om tjejen respektive killen - jämför
* Reflektera kring bokens upplägg och innehåll
- Varför har författaren skrivit på detta sätt?
* Vad tyckte du? Kändes boken verklig? När tiduttrycktes den?
- Tycker du att utseendet är viktigt? (på en person) varför, varför inte?
* Flera egna reflektioner/analyser

Så, det ska jag svara på. Men jag svarar ju såklart själv på om utseendet. Men annat behöver jag hjälp med!"

Jag har inte läst boken, vi får helt enkelt hoppas att någon läsare har läst den och kan hjälpa dig! Men om du har läst den borde du väl kunna svara på några av frågorna i alla fall?

Spanska tidsformer

"Jag försår mig inte på de olika tidsformerna i spanska. Vi ska kunna (ex prata):
Jag har pratat
Jag pratar (håller på med)
Jag ska prata, Jag måste prata , Jag vill prata
Att prata"

Eftersom jag inte vet hur gammal du är är det svårt att ge rätt hjälp. Jag antar att du går på högstadiet eller läser steg 1 på gymnasiet för tidsformerna är väl bland det första man lär sig. Du har säkert fått mallarna av din lärare men jag ska försöka hjälpa dig.

I grundform heter att prata Hablar.

Vill man säga att jag pratar just nu säger man Hablo, o-et betyder att det är jag-form.

Framtid beskriver man genom att böja verbet ir, som betyder att gå, till den personen som ska i det här fallet prata.

I jag-form heter ir voy. Sen lägger man till ett a och sist men inte minst tar man verbet i grundform, alltså hablar.


Jag ska prata heter alltså Voy a hablar.

Det finns väldigt många olika dåtidsformer. Jag har gått igenom de svårare här. Jag tror dock att det är alldeles för avancerat för dig.

Vanligaste formen är att böja haber, att ha, till he i jag-form. Sen lägger du till ändelsen -ado på hablar. Jag har pratat - He hablado.

Här har du en jättebra sida där du kan läsa mer. Där beskrivs också allt mycket noggrannare!

Vad betyder det?

"Vad betyder "Creating badly needed jobs in Sweden"? Menas det att det skapar eller inte skapar jobb? Är det bra eller dåligt? Förstår vad allt betyder, men ändå inte, snälla hjälp snabbt!"

Det betyder "Skapar väldigt behövda jobb i Sverige". Det är alltså bra. Alltså jobb som verkligen behövs i Sverige. Badly har ingen riktigt bra översättning på svenska vad jag vet.

Departement

Hej vad är ett departement? Såg att du hade svarat på den frågan tidigare men vad gör dom?

Om vi tar Kulturdepartementet som exempel så har de några områden de ansvarar för. Dessa är kultur, medier, idrott, trossamfund och begravningsverksamhet.

"På Kulturdepartementet jobbar ca 85 personer. De allra flesta är opolitiska tjänstemän och jobbar kvar även om regeringen eller en minister byts ut. Departementschef är kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth."

Källa: http://www.sweden.gov.se/sb/d/8364

Du kan läsa mer på länken här ovanför.

Hound dog

"Jag behöver pianoackord till låten hound dog med Elvis."

Här har du en länk, har inte testat om det låter bra men det kan ju du göra. Annars kan du googla "hound dog chords. Lycka till!

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/e/elvis_presley/hound_dog_ver3_crd.htm

Vad ska man skriva om?

"Vi ska skriva en presentation om oss själva på spanska. Har skrivit nästan en hel A4 men vi var tvungna att skriva mer. Vad kan man ha med i en presentation? Förutom typ vad man heter, var man bor, lite om ens familj, framtidsdrömmar och vad man tycker om att göra på fritiden? Kommer verkligen inte på något mer."

Du kanske kan skriva om hur länge du studerat spanska? Vad du tycker om språket? Om du har varit i Spanien eller ett annat spansktalande land? Kanske en annan resa som betytt mycket för dig? Gillar du spansk musik? Känner du någon som bor i ett spansktalande land? Kanske att du har dålig fantasi? Förlåt. Favoritfärg? Favoritdjur? Favoritbakelse? Favoritskor? Och så vidare och så vidare, se dig omkring och lycka till!

Turkiet i EU?

"Jag undrar, om Turkiet skulle vara med i EU:

Skulle landet ha någon nytta av EU-medlemskapet? Skulle landet missgynnas av Eu-medlemskapet? Skulle landet ha någon speciell position inom EU? Vilka EU-frågor skulle vara de viktigaste för Turkiet?"

"”Dess [Turkiets] huvudstad ligger inte i Europa; 95 procent av dess befolkning lever utanför Europa; det är inte ett europeiskt land.” I den utförliga intervjun, som publicerades i Le Monde, slog Giscard d’Estaing också fast att ett turkiskt EU-medlemskap endast skulle kunna förverkligas till priset av ”Europas undergång”."

Källa: http://www.nejtilleu.se/kef/kef94/turkiet.htm

Här har du massa information om Turkiet i EU. Dock från 2005.

"Turkiet måste erkänna Cypern för att bli medlem i EU. Det har inneburit problem under förhandlingarna och EU uppmanar Turkiet till att bidra till en lösning av Cypernfrågan."

Källa: http://www.eu-upplysningen.se/Medlemskap-och-historik/Om-medlemslanderna/Att-bli-medlem-i-EU/Kandidatlandet-Turkiet/

Popmusiken på 60-talet

"Hej jag undrar om du vet någonting om pop-musiken på 60-talet eller nåt om popens ursprung. Jag har googlat runt lite men hittar nästan ingenting. Jag ska skriva en faktatext på en datorskriven sida tills på tisdag. Tack på förhand!"

"Det färgsprakande pophjulet hade satts i rullning - det gick inte att stoppa."

Källa: http://yngveholmqvist.tripod.com/id7.html
På den här sidan tror jag du kan samla in fakta som du sedan kan skriva om.

"Popmusik eller bara pop är ett begrepp som först användes 1926, som en förkortning för "populär", bland annat populärmusik, men sedan slutet av 1950-talet har det handlat om en genre inom populärmusik som ursprungligen karaktariserades som ett lättare alternativ till rock'n'roll."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Popmusik

Här kan du också läsa om Pop.

Första världskrigets konsekvenser

"Men själv har jag en fråga: Jag har prov på första världskriget och kan det mesta om varför kriget uppstod. Men vad blev konsekvenserna? Jag har ingen aning, jag vet iof att det var därför andra världskriget slog ut, men det blev väl några fler samhällskonsekvenser? Vad lärde man sig utav detta? Vad är det också som är så speciellt med första världskriget?"

"Den tredje Genèvekonventionen
Första världskriget visade att det behövdes ett bättre skydd för krigsfångar. Därför lade man år 1929 till en tredje Genèvekonvention, den s.k. krigsfångekonventionen. Andemeningen i konventionen är att alla krigsfångar ska skyddas och behandlas humant."

Källa: http://www.redcross.se/RKSF/sfdesign.nsf/main?openagent&size=&layout=nyheter&docid=0C47E39C94882330C125760F0047A629&menu0=0&menu1=2

"Konsekvenser utav första världskriget:

Kriget slutade den 11 november 1918.
Mycket av kriget var dåligt. Många personer dog som alla krig leder till.
Massförstörelse är också en av nackdelarna som alla krig leder till.
Under första världskriget så började man att andvända en massa kemiska och biologiska vapen som t.ex. senapsgas vilket gjorde så att människornas hälsa.
Efter kriget rådde det också allvarlig hunger.
Antal döda var en ca 13 MILJONER människor av krigshandling och det var minst lika många som vart invalida, dessutom dog miljontals civila av hunger och sjukdomar. Antal sårade var 200 MILJONER!"

Källa: http://www.mimersbrunn.se/Foersta_Vaerldskriget_Orsaker_och_Konsekvenser_7087.htm

Sveriges internationella kontakter

"Jag håller på med ett projekt och undrar om du skulle kunna svara på den här frågan :
Beskriv Sveriges viktigaste internationella kontakter. Vilka kontakter tycker du är viktigast, vilka kontakter tycker du Sverige ska fördjupa och vilka kontakter tycker du Sverige ska minska (utgå från de mänskliga rättigheterna när du skriver)?
eller åtminstonde hjälpa mig!"

"Asiens ekonomiska och politiska inflytande i världen ökar. Utvecklingen i världen under det kommande seklet kommer därför att vara nära förbunden med utvecklingen i Asien.
Fram till år 2050 förutses Asiens befolkning öka med en tredjedel och regionens andel av världsekonomin växa till nästan hälften enligt FN:s bedömningar."

Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/2520;jsessionid=ahLuAJLB-WG6

Kanske bör man satsa på Asien eftersom de, enligt FN:s bedömningar, kommer ha stort inflytande de kommande åren.
"USA är idag Sveriges femte största enskilda exportmarknad och en av de viktigaste källorna för utländska direktinvesteringar i Sverige."

Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/2578;jsessionid=azpd7Qo6CpIe

USA är också viktigt för Sverige men kanske ska man satsa på fattigare delar av världen? Kanske kan man exportera och importera från Afrika för att hjälpa dem, dessutom är det närmare rent geografiskt och kan därför vara mer ekonomiskt och bättre för miljön.

Tal i pyramider

"Min dotter går i fyran och har fått en klurig matteläxa. Tal som uppfattas som en pyramid. Finns det någon möjlighet att få hjälp med detta?

Pyramidtal
"

Jag tror att allt ska bli 1000 i den första pyramiden. Det stämmer utom på en rad, den markerade. Dessutom stämmer det inte på de diagonala raderna där det bara finns två tal.  Det kan dock vara så att det bara är de vågräta och de yttre som ska bli 1000. I den andra pyramiden är det dock svårare eftersom man inte vet vad det ska stå i toppen. Jag har testat med 1000 men det gick inte. Det känns som att det ska vara ganska enkelt eftersom det är för fjärdeklassare men jag vet ärligt talat inte hur man ska göra. Någon läsare som är smartare?

1000
570 430
180  540 280
250  30  430 290

Uppdatering

"Hej igen!
Såg på din blogg att du försökt lösa detta. Jag har kommit fram till följande, vet ej om det är rätt.

Jag började nederst:

350 + 90 är 440
Diffen blir då 60 i en rad ovanför och 440 + 60= 500
Sedan 500 och 500
Överst 1000

Vad tror du om detta?"

Det kan mycket väl stämma men jag tycker fortfarande det är för klurigt för en 10-åring. Det bästa kanske är att fråga fröken?

Ekosystem

"Har fått den här frågan på en inlämning i natur och förstår verkligen inte,
"Varför är det viktigt att det är en balans i ett ekosystem?"
Har googlat och kollat i boken som en tok men det står bara ATT det är viktigt, inte VARFÖR?
"

Det kanske är meningen att du ska fundera ut det själv. Men om man tänker efter, tänk om det inte var balans, då skulle ju massa arter dö ut, eller hur?! Fler och fler arter skulle dö ut och till slut skulle det inte finnas några kvar.

Age of Enlightment

"Vad hände i Age of Enlightment? Behöver veta fakta till en skoluppsats"

Läs boken till att börja med, sen kan du fråga om det är något du inte förstår. I annat fall får du googla, jag har inte läst den.

Obestämda pronomen

"Skulle du kunna förklara om obestämda pronomen i engelska? Har prov på tisdag och fattar 0."

Det finns väldigt många olika obestämda pronomen, bland andra ingen, vilka, någon, många, allt, hela, man, de flesta och sådan. Det betyder alltså "Obestämda pronomen, som inte syftar på någon särskild eller på någonting särskilt."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Engelsk_grammatik

I länken har du alla olika och när de ska användas. Det svåraste är nog att veta när man ska använda vilken. Rätt många går att använda som på svenska men många måste man lära sig. Exempelvis some och any måste man träna på när man ska använda vilket eftersom båda betyder något, några, någon.

Synopsis

"Jag tänkte höra om du har några tips på hur man skriver en synopsis? (främst när det gäller att exempelvis skriva en bok eller liknande, filmmanus och så kan du hoppa över) Några konkreta tips vore kanon! Hoppas det inte blir för svårt. Har nämligen själv fastnat totalt!"

"• Hur lång ska synopsis vara?
2-3 sidor

Vad ska den innehålla?
Presentation av författaren, inledande brandtal om boken och varför den är viktig och borde skrivas och ges ut. Dessutom en tänkt kapitelindelning med tillhörande korta beskrivningar.

Och vad ska den inte innehålla?
Bra fråga, den ska framför allt inte vara för lång och berätta inte att din make/maka tycker att det är en fantastisk bokidé."


Källa: http://www.driftig.nu/Guider/Sa-skriver-du-en-synopsis-enligt-Anders-Sjoqvist


Referat på engelska

"Jag ska skriva som ett referat av en artikel på engelskan och sedan berätta muntligt om artikeln i fem minuter. Har försökt hitta en bra artikel men är så himla svårt, vill ha något som faktiskt är intressant som har hänt nyligen. Har du någon tips på någon artikel?

Sen hur tycker du att jag ska försöka skriva ihop det? Något bra tips?

Jag blir också väldigt nervös när jag ska prata inför folk och så, vad tycker du att jag ska tänka på?"

Får du använda dig av http://perezhilton.com/ tror du? Annars länkar han ofta till artiklar på nätet där du hittar spännande fakta, om du nu gillar kändisskvaller. I övrigt finns det ju massvis med internettidningar men de ser fruktansvärt tråkiga ut om jag får säga det själv. Några exempel, http://www.nytimes.com/http://www.washingtonpost.com/http://www.usatoday.com/http://www.usanewspapers.com/

När det gäller hur du ska skriva är det svårt att veta vad din lärare tycker. Rent allmänt är väl att ta med några citat ur artikeln och argumentera för och emot olika saker i artikeln. Lärare brukar gilla att man ordbajsar så försök att vända och vrida på allt.

När du ska prata inför folk är det skönt om man vet vad man ska säga. På vägen till och från skolan kan du kanske träna på det du ska säga. Då kommer du upptäcka när du stakar dig, när du glömmer och så vidare. Träna mycket alltså. När du ska redovisa är det svårt att ha ett papper att läsa från, man tappar lätt bort sig och då blir man nervös. Försök istället göra punkter eller allra helst en mindmap. Med hjälp av en mindmap är det lätt att få en överblick och du har lätt för att se var i texten du befinner dig eftersom det mer är en bild än en text.

Exempel på mindmap.
Mindmap

Skriva om film på franska

"Jag ska skriva lite om vad jag tycker om en viss fransk film på franska. Vi har inte lärt oss om hur man skriver detta at all och uppgiften är tills på tisdag, så skulle uppskatta ett snabbt svar! Finns det någon bra översättningssida?"

Försök skriva rapporten som du skulle skriva den på svenska men med enklare ord. Variera språket så mycket du kan och var inte rädd för att använda nya ord, du lär dig mer då.

En bra översättningssida är http://www.fransktlexikon.se/ . Tyvärr går det inte att söka på hela meningar utan då får du nog tyvärr använda dig av http://translate.google.se/ .

Någon läsare som har något att tillägga?

Redovisningsförslag

"Grym blogg. Himla duktigt av dej! Jag har varit utbytesstudent i ett år och tänkte göra mitt projekarbete om det. Går samhälle så de är lätt att knyta ihop till programmet. Undrar dock på vilket sätt jag ska redovisa, känns trist med en rapport eller powerpoint. Något förslag?"

Du kanske kan göra en utställning med massa bilder du tagit under resans gång. Dessutom kan du skriva små lappar med roliga historier, spännande samtal, iakttagelser och liknande som du sätter upp på utställningen.

Annars kan du göra ett bildspel med små korta texter på.

Eller så kan du sjunga en sång om resan. Du skriver sången själv alltså.

Fundera på vad du är duktig på och gör någonting med det. Är du duktig på att fota, dansa, skriva låtar, rita, sjunga, rimma, skulptera, skämta?

Departement och utskott

"Jag undrar vad departement är? Och säg helst inte att det är en liten grupp i riksdagen, förklara lite mer. Och vad är ett utskott? Jag fattar ingenting i so:n och vore tacksam för svar!"

"Departement

Departementen arbetar med olika frågor. Det kan vara jordbruk, kultur eller miljö. Varje departement har ett eller fler statsråd.

Utskott

Riksdagsledamöterna arbetar i arbetsgrupper med förslag som kommer till riksdagen. Arbetsgrupperna kallas utskott. Det finns 15 utskott. De har alla hand om olika frågor."


Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/2509

 

"Regeringen Reinfeldt har förklarat att följande departement ska finnas från 1 januari 2007:

  • Arbetsmarknadsdepartementet
  • Finansdepartementet
  • Försvarsdepartementet
  • Jordbruksdepartementet
  • Justitiedepartementet
  • Kulturdepartementet
  • Miljödepartementet
  • Näringsdepartementet
  • Socialdepartementet
  • Utbildningsdepartementet
  • Utrikesdepartementet"
"
Utskott i Sveriges riksdag
  • Arbetsmarknadsutskottet
  • Civilutskottet
  • Finansutskottet
  • Försvarsutskottet
  • Justitieutskottet
  • Konstitutionsutskottet
  • Kulturutskottet
  • Miljö- och jordbruksutskottet
  • Näringsutskottet
  • Skatteutskottet
  • Socialförsäkringsutskottet
  • Socialutskottet
  • Trafikutskottet
  • Utbildningsutskottet
  • Utrikesutskottet
"

Träddiagram

"Skulle du kunna förklara träddiagram i matte på ett bra sätt?"

Jag hittade en film som beskriver träddiagram väldigt bra!

Körkortsteori

"Jag vill ta körkort så snart som möjligt, hur ska jag göra för att plugga teori på bästa sätt?"

Om du har möjlighet kan du köpa ett paket med böcker och en cd-skiva med prov som du har i datorn. då kan du läsa teoriboken en gång och sen gör du alla prov på datorn. De områden du har svårt för läser du om och sen gör du provet igen.

Försök förstå all teori i praktiken. När du är ute och övningskör, eller går, cyklar, åker buss, kan du titta extra noga på skyltarna som finns. Vet du inte vad de betyder frågar du någon som vet eller så tittar du i din teoribok när du kommer hem. Lägg märke till hur bilarna kör, vem svänger först, han från höger eller han från vänster? Oj, den där cyklisten måste man akta så man inte kör på, han syns ju knappt.

Läs lite och ofta i teoriboken för då kan du gå och fundera på det du läst så att du förstår allting. Kanske kan du ha den på toan hemma så du läser en bit när du kissar? Eller ha den vid datorn och läs lite när datorn laddar.

Medeltiden

"Åh vill du hjälpa mig, jag ska lämnat in en hemtenta, som de kallar det, inom tre dagar och det är en speciell fråga jag har fastnat på och bara inte kan lyckas sätta igång med. Uppgiften är: vad finns det för belägg för att medeltiden ofta har beskrivits som en mörk tid mellan antiken och renässansen"

"Under tidigmodern tid (ca 1500-1800) betraktade man medeltiden som "den mörka tiden" för att man ansåg att antikens kultur helt försvann under medeltiden, och återkom först i och med renässansens upplivning av antika ideal."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Medeltiden

Träd och skuggor

"Hej! Jag behöver lite hjälp med ett matteproblem, kanske du kan hjälpa?

"Ett lodrätt träd kastar en 17,3 m lång skugga på marken. Samtidigt kastar en 75 cm hög käpp en skugga som är 80 cm lång. Hur högt är trädet? Svara i meter och avrunda till en decimal."

Okej, jag tänkte så här:
80/100 = 0,8
0,8*75 = 60
17,3/100 = 0,173
0,173*60 = 10,38 = 10,4

Men, det kan ju inte stämma? Det låter ologiskt, det borde vara något runt 15 eller så...Har jag gjort något fel? Hjälp!"

75/80=0,9375 Nu vet vi hur mycket käpp/träd det går på varje skuggcentimeter.
17,3*0,9375=16,21875=16,2 Trädets höjd.

Motivation

"Jag måste skriva om Cypernkrisen 1974, den ska vara en hel sida, och JAG MÅSTE FÅ MVG PÅ DEN! Men, jag orkar inte. Kan du hjälpa mig på något sätt? Ge mig motivation eller nått /Desperat"

En sida är inte så långt om du tänker efter. Jag brukar börja med att skriva några olika överskrifter. Ska du inte ha några överskrifter kan du göra några stycken där du skriver kort vad det ska handla om. Sen kanske ditt papper ser ut ungefär så här.

Cypernkrisen 1974

Historia, vad orsakade krisen? Vem orsakade krisen? Vem styrde i landet? Var han/hon omtyckt?

När krisen varade. Hade hela Cypern problem? Hade andra länder problem? Blev Cypern av med något viktigt? Exportvaror? Importvaror? Flydde någon? Var något annat land inblandat?

Vad hände sen? Hur många dog? Vet folk om att det har hänt idag? Har det påverkat oss idag?

Hur kunde man ha förebyggt krisen? Skulle det kunna hända igen?

Det är bara att ordbajsa lite snabbt. Då har du börjat och det känns genast mycket bättre. Sök fakta så du får svar på dina frågor, kanske inte alla, och så skriver du.

Minsta gemensamma nämnare

"Jag läser MaB och försöker nu lära mig hur man räknar ekvationer med nämnare. Jag förstår inte hur man gör! Hur räknar man ut vilket tal som är minsta gemensamma nämnare (mgn)? Exempel på tal.
Mattetal"

I det här talet är det ganska lätt att se att alla nämnare, talen under bråkstrecket, kan bli 12. 4*3=12, 3*4=12 och 6*2=12. Om man gör om alla tal så att alla nämnare i hela talet blir samma, i det här fallet 12, så kan man stryka dem. Varför?

Exempel: Om 16 och 8 ska delas med 8 blir det 16/8 och 8/8. Vi gör om det till procent så det blir tydligare. 16/8= 100/8*16=200%. 8/8=100/8*8=100%. Delar vi båda talen med 8 först får vi fram följande, 16/8=2 100%*2=200%. 8/8=1 100%*1=100%. Precis samma sak alltså!

Därför ska du gångra alla täljare, talen ovanför bråkstrecken, med rätt tal. Rätt tal är alltså det tal som gör att nämnaren blir den minsta gemensamma nämnaren. I det här fallet gångrar du x med 3, 2x-1 med 4 och 5 med 2.

Plugga in långa texter

"Okej, har tretton sidor i en jävligt tjock historiabok och jag måste plugga in det tills imorgon. Något tips på hur det ska gå lättare?"

Till nästa gång kan du tänka på att börja tidigare men det förstår du säkert. Börjar man i tid hinner man repetera och det är det bästa sättet att lära sig på. Läs igenom allt och anteckna vad som är viktigast, sen behöver du bara lära dig det. Man kan också läsa in sina anteckningar, 13 sidor är för mycket, på datorn och sen lyssnar du på det om och om igen. Då kan du sitta på Facebook samtidigt som du lyssnar på läxan.

I sista stund där du befinner dig nu får du läsa alla sidor och skriva ner överskrifter, faktarutor och liknande. Om du får kan du markera rätt i boken. Ta bara med det viktigaste, förhoppningsvis kommer du ihåg vad du läst om du kan överskrifterna. Titta också noga på alla bilder.

Eftersom det gäller historia kan du göra en tidslinje så du får en bild av vad som hände när. Fundera på hur du lär dig enklast. Genom att se bilder? Genom att lyssna? Genom att läsa? Försök att göra om din läxa till det som passar dig och plugga på det istället för i skolboken som oftast är tråkig och tung.

Area på triangel

"En rektangel ritas in i en rätvinklig triangel med kateterna 6 cm och 8 cm. Hur stor area kan rektangeln få? En rektangel med sidorna 3 cm x 4 cm ger tydligen störst area. Men hur ställer man upp en ekvation som visar det?"

För att räkna ut arean på en triangel lägger man ihop två likadana trianglar så de bildar en rektangel och delar det på två. Som störst kan en rektangel i en triangel bli lika stor som halva höjden och halva bredden. Se min bild.

Ekvationen skulle bli h/2*b/2=arean på rektangeln i triangeln
h=höjden, b=bredden
Matte

Slaven - Isaac Bashevis Singer

"Jag ska skriva en bokrecension om boken Slaven av Isaac Bashevis Singer. Jag har läst hela boken men jag förstår verkligen ingenting av den! Har sökt runt på internet men det finna knappt någon information eller andra recensioner på boken som jag kan titta på.
Skulle vara tacksam om du kunde hitta något!"

"Slaven utspelar sig i Polen vid 1600-talets mitt. Det är en tumultartad och intolerant tid i landets historia, präglad av våldsamma förföljelser mot landets judiska befolkning.
Den unge Jakob klarar sig undan en massaker mot judarna i sin hemstad och flyr till en bergsby där han blir fånge och slav. I byn möter han den vackra änkan Wanda. Hon visar sig vara mer vidsynt och klok än byns övriga kvinnor och snart har hon och Jakob förälskat sig."


Källa: http://www.polskainstitutet.se/bocker/page_5

Mortalitets-/nativitetssiffror

"Jag undrar om du vet någon hemsida som visar Kinas mortalitets-/nativitetssiffra? Väldigt tacksam för svar, för jag kan fan inte hitta nånting!"

Jag har sökt och sökt men hittar ingenting. Någon läsare som hittar något?

Många nollor

"Jag går i åttan och har ett tal som lyder så här:
Tjockleken av en sedel är ca 0.1 mm. Hur hög blir en bunt sedlar om du växlar en miljard kronor i hundralappar?"

Du måste börja med att räkna ut hur många hundralappar det blir. Det får du fram genom att dela en miljard kronor, alltså 1 000 000 000, med 100. 1000000000/100=10 000 000

Nu vet vi att det är 10 000 000, alltså 10 miljoner, sedlar. Då gångrar vi det med millimetrarna så att vi får reda på hur hög högen blir. 10 000 000 * 0,1mm = 1 000 000mm. Om man omvandlar det till meter blir det 1000 meter vilket är en kilometer.

De här talen är lätta att räkna ut i huvudet eftersom det bara är nollor efter första ettan. Då kan man bara flytta kommatecknet. När man delar 1 000 000 000 med hundra kan man bara stryka de två sista nollorna i båda talen.

Tack!

Hej! Jag vill bara tacka för alla fina kommentarer jag får! Tyvärr hinner jag inte svara på alla, jag prioriterar att svara på era frågor. Dessutom vill jag tipsa er som skickar in frågor att gå tillbaka till ert inlägg och se om ni fått några nya svar. Många är ju helt anonyma så jag kan inte ge er läsarnas hjälp.

Som sagt, tack så mycket och fortsätt att skicka in frågor. Naturligtvis får ni även skicka in pluggtips eller liknande! Glöm inte att följa mig via Bloglovin så ni inte missar några inlägg. Kunskap är lätt att bära!


bloglovin

Första världskriget

"Kan du förklara för mig VARFÖR fick tyskland skulden för första världskriget?"

"Av två skäl. Dels för att tyskarna förlorade, och dels för att tyskarna var de som gav den första officiella krigsförklaringen."

Källa: https://www.flashback.org/t942422

Någon läsare som är insatt?

"Ja när Tyskland skulle till Frankrike (tror jag?) som de låg i krig med gick deras trupper igenom Nederländerna som hade sagt sig vara neutralt. Då tog Frankrikes allierade det som en krigsförklaring från Tyskland och så drogs fler länder med i kriget. Många anser alltså att Tyskland bröt mot regler genom att marschera igenom ett neutralt land."


Tack till http://helfestligt.blogg.se/

Författare

"Jag har fått en svenskauppgift där man ska hitta fakta om en författare som har haft stor betydelse för andra människor (t.ex Astrid Lindgren, hon är dock för enkel) och vi ska även motivera varför vi valde just den författaren. Men jag har noll koll på vem jag ska ta. Vi ska också läsa en bok som författaren har skrivit. Har du nåt tips?"

Du kanske ska inrikta dig mot författare som har skrivit kritiska böcker eller faktaböcker. Skönlitterära författare har oftast inte betytt så mycket för andra människor kan jag tänka mig.

Annars har ju Harry Potters författare J.K. Rowling haft stor betydelse, dock på ett negativt sätt, när Harry Potter-böckerna blev förbjudna, främst bland religiösa.

Någon läsare som har förslag på författare?

Prefix

"Hur räknar man detta tal?
0,00045 m till um (grekiskt m).
Det är prefix, jag förstår mig inte på detta..."

Har du mer information om dessa grekiska meter? Jag hittar tyvärr ingenting på internet. Någon läsare som vet?

Att skriva en novell

"Undrar också om du har tips på hur man kan skriva kortare noveller? Detta är ingen skoluppgift utan mest som jag vill göra på egen hand, har prövat fram lite själv men fastnar alltid i mitten. Antingen blir det mycket beskrivet, och nästan ingen handling, eller så blir det för tok för långt och pannkaka av allt."

Ett tips jag fick av mina lärare, som jag dock avskydde, var att bestämma början, den spännande delen och slutet innan man börjar skriva. Då vet du vad du vill ha med i berättelsen och vad du ska sträva mot om du förstår hur jag menar. Om man ska ha en knorr på slutet, vilket rekommenderas, kan man också lägga in lite hintar i berättelsen så att när man läst klart novellen förstår varför allt blev som det blev. Varför han sa som han sa och varför hon gjorde som hon gjorde. Man får en liten aha-upplevelse.

Glöm inte att det inte spelar någon roll hur lång eller kort eller hur mycket eller lite beskrivet det är i novellen, det är ju du som sätter reglerna. Det finns inga rätt och fel.

Summary

"Jag ska skriva en summary på en critical review om Breakfast at Tiffany´s. Jag förstår att jag ska ta med kritikerns syfte med texten och stundvis plocka in det (och börja summaryn med det) i det som jag skriver, utan att vara personlig. Min fråga är nu: kritikern tar med mycket fakta om själva filmen (skriver om handlingen, viktiga personer osv), får jag också plocka med lite av hans info om filmen i min summary? Fast förkortat, såklart? Min fråga är kanske blurrig, men behöver verkligen hjälp. Den ska vara klar imorgon."

Jag tycker det låter vettigt att ta med lite fakta så den som läser förstår vad filmen handlar om. Naturligtvis kan du inte bara kopiera kritikerns ord utan du får skriva om det till dina egna. Jag hoppas jag har hjälpt dig med frågan, som du skrev är den rätt blurrig.

Will och Going to

"När använder man Will + Going to? Blir galen! Blandar ihop båda."

"Will
och going to är två mycket lika och svårskilda uttryck men givetvis finns det regler.
Will användes när det handlar om spontana situationer, situationer som inte påverkas av personliga beslut (t.ex. födelsedagar, helger, vädret), när man antar någonting samt erbjudanden, t.ex.:
I will get you a sandwich
I will call you tomorrow

Going to användes när man talar om någonting planerat, t.ex.:
I am going to Italy on friday
Båda kan användas när man förutspår framtiden eller gör en uppskattning av kommande resultat, t.ex.:
It will rain tomorrow
It is going to rain tomorrow"

Källa: https://www.flashback.org/t804510p10

Jämföra filmer

"Hur ska jag jämföra filmen Gladiator med Romarrikets fall? Hittar typ inget på google."

Du ska se filmen och sen jämföra med det du lärt dig i skolan om Romarrikets fall. Uppgiften bör inte ska inlämnas innan måndag alltså hinner du göra uppgiften korrekt. Har du tur finns filmen att låna på närmsta bibliotek. Själv har jag inte sett Gladiator och kan inte hjälpa dig men har du tur kanske någon läsare vet mer.

Novellidéer

"Det är så att jag ska skriva en novell i skolan, men vet inte alls vad den ska handla om! Tips? Jag vill ha nån knorr där vid slutet, den ska liksom sluta på ett sånt där bra sätt, exempel?"


Välj ett änme du vet något om, annars kommer du behöva söka fakta. Kanske kan personen i novellen ha samma intressen som du, samma jobb som din mamma, eller samma djur som din bästa kompis.

Kanske kan du skriva om en hundvalp som heter Kräket och som inte familjen gillar. Han gör massa försök till att rymma men barnen i familjen kommer alltid på honom. Till slut lyckas han men då blir han överkörd. Ha, ha, kul knorr va?

Eller om en gammal gubbe som bor helt ensam i en lägenhet och roar sig med att titta ut genom fönstret på dagarna. Han ser ungdomar som är kära och skrattar åt deras fåniga leenden. Han ser ensamma kvinnor med alldeles för mycket smink som vinglar fram på höga klackar. Han skrattar åt alla misslyckade människor men innerst inne känner han sig ensam. På slutet bestämmer han sig för att gå till mataffären istället för att beställa hem pizza som vanligt. På affären träffar han en vacker gammal dam och de faller pladask för varandra.

Jag har sagt det förut men jag säger det igen, think outside the box!

RSS 2.0