Hemtenta i NO

"Hej jag har klarat de flesta frågorna i min hemtenta i NO, men dessa frågor fattar jag verkligen inte.

1. Vad tror du skulle hända om man belyste några växter med grönt ljus?

2. Växter är mestadels gröna. Vilken färg skulle de ha för att samla så mycket som möjligt av solens energi?

3. Förklara hur man uppfattar en bild i en spegel."

På fråga ett vill de ju veta vad du tror skulle hända, inte vad jag tror. Om du verkligen inte har någon aning får du väl testa. Ta en lampa och håll en grön tröja framför.

2. De borde vara svarta eftersom svarta ytor fångar upp mest ljus. Vita ytor reflekterar ljuset.

3. Man uppfattar den spegelvänd. Den är också lika långt från spegelglaset som du själv är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0