Att skriva en novell

"Undrar också om du har tips på hur man kan skriva kortare noveller? Detta är ingen skoluppgift utan mest som jag vill göra på egen hand, har prövat fram lite själv men fastnar alltid i mitten. Antingen blir det mycket beskrivet, och nästan ingen handling, eller så blir det för tok för långt och pannkaka av allt."

Ett tips jag fick av mina lärare, som jag dock avskydde, var att bestämma början, den spännande delen och slutet innan man börjar skriva. Då vet du vad du vill ha med i berättelsen och vad du ska sträva mot om du förstår hur jag menar. Om man ska ha en knorr på slutet, vilket rekommenderas, kan man också lägga in lite hintar i berättelsen så att när man läst klart novellen förstår varför allt blev som det blev. Varför han sa som han sa och varför hon gjorde som hon gjorde. Man får en liten aha-upplevelse.

Glöm inte att det inte spelar någon roll hur lång eller kort eller hur mycket eller lite beskrivet det är i novellen, det är ju du som sätter reglerna. Det finns inga rätt och fel.

Kommentarer
Postat av: jahwanna

jag gillar att skriva utöver den miljön jag befinner mig i :)

2010-10-03 @ 16:15:58
URL: http://improveme.se/jahwanna
Postat av: Anonym

Hur räknar man detta tal?

0,00045 m till um (grekiskt m).

Det är prefix, jag förstår mig inte på detta...

2010-10-04 @ 14:35:39
Postat av: minischulman

fett med credd till denna bloggen! nice med lite nytänkande och framförallt en vettig blogg!



keep it up!



peace

2010-10-05 @ 00:08:03
URL: http://minischulman.blogg.se/
Postat av: Robin

ååå bra sida... kan du förklara för mig VARFÖR fick tyskland skulden för första världskriget????

2010-10-05 @ 09:13:40
Postat av: jossan

En berättelse är mycket änklare att skriva som en val. Och jag tycker det är lättare att inte komma på ett slut. För om man gör det så blir inte boken så jätte lång, i alla fall när jag skriver en! :)



Älskar din blogg :D

2010-10-06 @ 17:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0