Citationstecken

"Du verkar vara bra på svenska, om man avlutar en mening med " ska punkten vara efter eller innan "?
Tex -"Jag gick därifrån."
eller -"jag gick därifrån"."

Citationstecken (") ska innesluta det de syftar på. Man kan inte säga att det ska finnas före eller efter punkten för det är olika varje gång. Exempel.

Och då sa han "Jag vill inte".

Här syftar jag på jag vill inte och punkten hör ju till hela meningen, inte bara till min syftning.

"Fy vilka fula grisar de har."

Här sätter jag citationstecknen runt hela meningen, även punkten, eftersom hela meningen citeras eller vad det kan vara. Lite svårt att förklara men jag hoppas du förstår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0