Dom

"Jag har ett hemprov som innebär att jag ska läsa igenom den här domen  https://lagen.nu/dom/nja/2002s270.

Och sen ska jag svara på några frågor.
Jag skulle gärna vilja ha hjälp med detta!

 


1. Vilka var tingsrättens domskäl? (i korthet)
2. Vilken blev hovrättens dom?
3. Hur blev domen och straffet i HD?"

 

1. Åtalet under punkt 1. C. J. har erkänt. ---.

Åtalet är styrkt.

Åtalet under 2 punkt 1. C. J. har erkänt.

 

2. ...dels bestämde påföljden för den samlade brottsligheten till fängelse 5 år.

3. Straffvärdet för en vuxen person av vad C. J. har gjort sig skyldig till svarar mot fängelse i mellan sju och åtta år.

I beaktande av vad som i samband med personutredningen har framkommit om C. J:s bristande mognad och med hänsyn till att han vid brottstillfället var nyligen fyllda 20 år bör straffet bestämmas till fängelse fem år.

Domslut. HD ändrar HovR:ns dom endast på det sättet att C. J. för gärningen i TR:ns domsbilaga 2, åtalspunkten 2, första stycket, döms enligt 8 kap. 6 § BrB för grovt rån.


Kommentarer
Postat av: li.

Vore jättesnällt om du kunde hjälpa mig med matten, har prov imon. Förstår inte hur jag ska göra med en uppgift som denna: Bestäm den förändringsfaktor som motsvarar den procentuella förändringen? -19%



Tacksam för hjälp! :)

2010-10-26 @ 18:51:05
Postat av: li.

fast du, jag tror jag förstår nu! :) men ett annat problem har jag stött på nu: "Nitrithalten på kött är 150ppm. Hur många gram nitrit får 2,4kg kött högst innehålla?"



Tack, och ursäkta krånglet (a)

2010-10-26 @ 19:53:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0