Saltgruvor

"Hej! Jag behöver veta om hur saltgruvorna kom till, men vet inte var jag kan läsa om det. Kan du länka till en sida som har information? Tack!"

"...men det vanligaste är att man tar upp salt som bildats för över 100-250 miljoner år sedan. Detta salt koncentrerades i grunda hav och dessa enorma saltavlagringar har genom bergskedjeveckning samlats till saltdomer, varifrån de nu kan brytas. Precis som glas är berggrunden plastisk. Saltkoncentrationerna i berggrunden har lägre täthet än det omgivande berget och precis som en droppe olja i vatten strävar efter att stiga, så stiger de mindre saltdomerna, samlas och blir allt större på vägen upp mot jordytan. Det är dock en väldigt långsam process."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saltgruva

Tyvärr hittar jag ingen bättre sida. Jag har googlat på saltdoner men hittar inget av värde. Har du inte någon bok från skolan du kan läsa i?

Kommentarer
Postat av: Anonym

hur skriver man ett repotage?

2010-10-24 @ 13:04:17
Postat av: Zeinab

Nej, tyvärr inte :( Men tack ändå! :)

2010-10-24 @ 14:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0