E=mc²

"Skulle du kunna förklara vad E=mc2 står för, det vill säga inte Energi, massa och ljushastighet, utan vad formeln betyder. Jag har inte riktigt fattat det, tack."

Det här är inte min starka sida så om någon läsare kan förklara på ett lätt sätt vore jag tacksam. Så länge länkar jag till Wikipedia.

"Denna formel anger att när en kropp i en given referensram är i viloläge så besitter den fortfarande energi i form av massa. Detta är i motsats till klassisk mekanik där en vilande kropp inte har någon energi alls. Det är på grund av detta som massan i vissa sammanhang kallas för en kropps viloenergi. E i formeln kan ses som kroppens totala energi, vilken är proportionell mot massan enbart när kroppen är i viloläge."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/E_%3D_mc%C2%B2

Kommentarer
Postat av: lina

jag ska göra ett projektarbete i SO. går i nian och detta är alltså viktigt. det får handla om precis vadsomhelst men jag har hjärnsläpp. INTe om hitler, antikens grekland eller antikens rom. har funderat på att göra om droger och knark, är det en bra ide och vad skulle du vilja höra som so lärare? TACK!

2011-03-01 @ 21:33:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0