Area på triangel

"En rektangel ritas in i en rätvinklig triangel med kateterna 6 cm och 8 cm. Hur stor area kan rektangeln få? En rektangel med sidorna 3 cm x 4 cm ger tydligen störst area. Men hur ställer man upp en ekvation som visar det?"

För att räkna ut arean på en triangel lägger man ihop två likadana trianglar så de bildar en rektangel och delar det på två. Som störst kan en rektangel i en triangel bli lika stor som halva höjden och halva bredden. Se min bild.

Ekvationen skulle bli h/2*b/2=arean på rektangeln i triangeln
h=höjden, b=bredden
Matte

Kommentarer
Postat av: thesswester - inte som alla andra

fan vad jobbigt med matte! :O

2010-10-07 @ 14:46:11
URL: http://thesswester.blogg.se/
Postat av: thesswester - inte som alla andra

sV: haha precis :)

åh tack! :D har ingen läxa just nu, men om jag får en så ber jag gärna din om hjälp om jag behöver :) tack på förhand!

2010-10-07 @ 15:55:45
URL: http://thesswester.blogg.se/
Postat av: ERIKA

Okej, har tretton sidor i en jävligt tjock historiabok och jag måste plugga in det tills imorgon. Något tips på hur det ska gå lättare?

2010-10-07 @ 16:43:40
Postat av: martina

Hej! Jag läser MaB och försöker nu lära mig hur man räknar ekvationer med nämnare (exempel på tal: http://www03.edu.fi/svenska/laromedel/matematik/nollkurs/kuvat/nollkurs_m3a87f14a.gif). Jag förstår inte hur man gör! Hur räknar man ut vilket tal som är minsta gemensamma nämnare (mgn)? Vore otroligt tacksam för hjälp!

2010-10-07 @ 17:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0