Mord

"Hej jag ska skriva ett arbete om brott och då har ja valt att ta mord. Nu ska jag skriva om mord hur det ser ut nu med straff och hur det var förut med straff. Sedan ska jag jämföra med ett annat land. Skulle vara snällt ifall du kunde hjälpa mig att komma igång, vet inte hur jag ska börja."

Du kanske ska jämföra med ett land som har dödsstraff? Det kan bli intressant. Sen kan du inrikta dig lite mot dödsstraff för det har ju funnits även i Sverige. Sverige har ju också ganska snälla straff om man jämför med andra länder eftersom vårt livstids fängelse inte är en livstid. Är man värd att få dö om man har dödat någon annan? Är det ett för snällt straff eftersom man inte behöver lida eller är det för hemskt mot anhöriga. Vilka uppmärksammade mord tycker du har förändrat Sverige? Har mordet på Engla fått föräldrar att vara mer med sina barn på kvällarna eller har det fått oss Svenskar att vilja ha det som i USA att man kan se var alla mördare bor?

Kommentarer
Postat av: Anonym

men hur kan man börja.

2010-10-20 @ 22:49:54
Postat av: Anonym

Har gjort ett stort arbete om Kina och vi ska skriva en sammanfattning på engelska, ska man styckeindela sammanfattningar också?

2010-10-21 @ 14:49:20
Postat av: FunderingFörklaring - Jag hjälper dig med läxan!

Jag kan inte säga hur du ska börja eftersom jag inte har läst uppgiften exakt. Dessutom vet jag inte hur just du skriver.

2010-10-21 @ 20:39:02
URL: http://funderingforklaring.blogg.se/
Postat av: Sara

Idag är straffsatsen för mord mellan tio år och livstid och för dråp upp till tio år. För barnadråp (dvs ex att en uppriven mor dödar sitt spädbarn efter en jobbig förlossning) kan du få upp till 6 år för. Hur det var innan vet jag däremot inte. Du kan ju kanske börja med att skriva att förr i tiden så var straff mest till för vedergällning, dvs för att straffa brottslingen. Idag har straff preventivt syfte, allmänpreventivt för att avskräcka folk från att göra brott, individualpreventivt för att personen som har blivit straffad ska tycka det var en sån negativ upplevelse att han inte vill uppleva det igen. Lycka till!

2010-10-25 @ 09:26:58
URL: http://helfestligt.blogg.se/
Postat av: Sara

När jag skrev vedergällning menade jag egentligen "hämnas" ist för straffas! :)

2010-10-25 @ 09:28:02
URL: http://helfestligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0