Plugga in långa texter

"Okej, har tretton sidor i en jävligt tjock historiabok och jag måste plugga in det tills imorgon. Något tips på hur det ska gå lättare?"

Till nästa gång kan du tänka på att börja tidigare men det förstår du säkert. Börjar man i tid hinner man repetera och det är det bästa sättet att lära sig på. Läs igenom allt och anteckna vad som är viktigast, sen behöver du bara lära dig det. Man kan också läsa in sina anteckningar, 13 sidor är för mycket, på datorn och sen lyssnar du på det om och om igen. Då kan du sitta på Facebook samtidigt som du lyssnar på läxan.

I sista stund där du befinner dig nu får du läsa alla sidor och skriva ner överskrifter, faktarutor och liknande. Om du får kan du markera rätt i boken. Ta bara med det viktigaste, förhoppningsvis kommer du ihåg vad du läst om du kan överskrifterna. Titta också noga på alla bilder.

Eftersom det gäller historia kan du göra en tidslinje så du får en bild av vad som hände när. Fundera på hur du lär dig enklast. Genom att se bilder? Genom att lyssna? Genom att läsa? Försök att göra om din läxa till det som passar dig och plugga på det istället för i skolboken som oftast är tråkig och tung.

Kommentarer
Postat av: Demitra

SVAR: Okej, men tack för att du tog dig tid att läsa mejlet :)

2010-10-07 @ 18:07:22
URL: http://demitras.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag måste skriva om Cypernkrisen 1974, den ska vara en hel sida, och JAG MÅSTE FÅ MVG PÅ DEN! Men .. Jag orkar inte .. Kan du hjälpa mig något sätt vis? Ge mig motivation eller nått / desperat

2010-10-07 @ 18:22:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0