Spanska preteritum

"Hej! Jag läser steg fyra i spanska och har lite problem med tempuset preteritum. Spankan har ju 3 olika tempus i preteritum: Pretérito Perfecto, Pretérito Indefinido och Pretérito Imperfecto. Men när ska man änvända vad? Och hur vet man när det är Indefinido eller Imperfecto i en text? Väldigt tacksam för svar!"

Pretérito Perfecto motsvarar svenskans "har"-form, det vill säga det uttrycker något man har gjort i förfluten tid. Typ "Jag har spelat fotboll" (He jugado al fútbol) och "Jag har varit glad" (He sido alegre). ALLT som står efter "har" ska alltså böjas enligt Pretérito perfecto.  Det är den lättaste av de tre preteritumformerna. Det är i hög grad regelbundet när det gäller böjningarna, fast naturligtvis med vissa undantag man helt enkelt måste nöta in.

Preterito imperfecto används också i förfluten tid, för historien framåt och uttrycker en vana och något man gjort under en längre tid. Det är helt enkelt något man BRUKADE göra, till exempel "Vi åkte alltid till Spanien på somrarna" (Siempre íbamos a España por los veranos). Det förklarar också bakgrunden i en historia, till exempel "Gatan var fylld av folk" (La calle estaba llenado de gente"), och följs då oftast av ett verb i Pretérito imperfecto, typ "Gatan var fylld av folk och en man skrek" (La calle estaba llenado de gente, y un hombre gritó" (alltså verbet "gritar" i preteritum).

Det leder oss in på Pretérito indefinido, som uttrycker en avslutad handling, och inte en vana. Man använder det när man pratar om vad man gjorde igår, förra veckan, för en månad sen osv osv. Till exempel "Igår sjöng jag" (Yo canté ayer) och "Förra veckan åt jag pizza" (La semana pasada yo comí una pizza).

Det svåra med de två sistnämnda preteritumformerna är att man måste lära sig att växla mellan dem när man skriver, fast det är ingenting man ska behärska fullt ut i steg 4. Rent generellt så kan man dock säga att pretérito imperfecto uttrycker bakgrunden i en historia och pretérito indefinido uttrycker vad som hände och förde handlingen framåt. Till exempel "Det var fint väder och jag åt paella med min mamma (Era buen tiempo, y comí paella con mi madre).

Det här är en väldigt simpel förklaring, men det kräver mycket mängdträning för att lära sig tillämpa och växla mellan de två olika formerna när man skriver på spanska, och det är knappast något man ska kunna behärska fullt ut i steg fyra. Det är där de allra flesta stöter på problem (till och med jag!).

Att veta när det är Indefinido pretérito eller Imperfecto i en text är något man lär sig att se när man pluggat in de respektive böjningsformerna, och då är det lätt att avgöra vad som är vilket.

Svar av Frans www.nojesguiden.se/frans Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Kommentarer
Postat av: LINKÖPINGSSTOLTHET - ELINN

okey, och nej tack jag behöver INTE hjälp med läxan.

jag klarar mig själv, sen går jag inte i skolan heller ;)

2010-09-27 @ 12:21:29
URL: http://elinnjl.com
Postat av: HelloNicki



:)

2010-09-27 @ 13:39:26
URL: http://hellonicki.se
Postat av: ludvig

verkar som en jættebra blogg detta måste jag bara sæga!!

2010-09-27 @ 14:31:00
Postat av: Sandra

Tack så mycket för svaret! Blev ett snepp klokare! :D

2010-09-27 @ 14:37:56
Postat av: Malin

VARA MED I MIN DAGENS BLOGG OCH TA CHANS ATT FÅ 1000 LÄSARE ?



LÄS MER HÄR: http://malinvardetigen.blogg.se/2010/september/dagens-blogg.html

2010-09-27 @ 15:15:09
URL: http://malinvardetigen.blogg.se/
Postat av: HANNA MALMSTEN

Hej, allt bra med dig? :)

2010-09-27 @ 17:40:16
URL: http://hannas.nu
Postat av: therese

jag behöver hjälp med min svenska pluggning. Jag har mitt första prov i gymnasiet på onsdag och vi har prov på substantiv, adjektiv och verb, ganska enkla saker kanske? Men jag tycker att det är svårt me alla tidsformer osv. Hur ska jag göra för att lära mig dem lättast? Det är så att enligt alla elever som jag känner på skolan så är just min svenska lärare en riktig hemsking på prov.. Snälla, hjjälp mig!

2010-09-27 @ 17:46:25
URL: http://tsundin.blogg.se/
Postat av: julia

Hejj. Söt blogg.

Kika gärna in på min ;)

Vi kanske kan följa varan via bloglovin eller vad säger du ?

Kram !

2010-09-27 @ 17:53:03
URL: http://juliaofsweden.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0