De och dem

"Jag undrar om du kan förklara när man ska använda de eller dem, jag har jättesvårt och blandar alltid ihop!"

Det är det många som gör! Det är ganska enkelt om man tänker efter.

De används när det är just den gruppen av personer som man syftar på. Exempelvis de spelar fotboll.

Dem används när personerna är ett objekt. Exempelvis Jag tittar på dem. Meningen handlar ju om mig, det är ju jag som tittar, och dem är bara ett objekt i meningen.

I vissa fall kan det kännas svårt att veta vilket det ska vara men då får man tänka efter en extra gång eller helt enkelt skriva dom, det ser mycket bättre ut än att skriva fel.

Kommentarer
Postat av: Anonym

har lärt mig någon liten regel också, (vet inte om det stämmer) men att "de" används framför verb, och "dem" efter verb :) är detta också rätt?

2010-11-23 @ 19:43:31
Postat av: -Emma

Det har ingenting med verb att göra.

De används som Jag, dem används som mig.



Jag tittar på mig i spegeln.

De tittar på dem i spegeln.



Piece of cake!

2010-11-25 @ 00:30:49
Postat av: M A D D E L E I N E http://madeleinezn.blogg.se ♥

Eller "DE" används om man säger "they" på engelska.

"DEM" används om man säger "them" på engelska.



Så om man skriver dom kör bil, kan man säga

"they drive car" så vet man att det ska vara "De"



Det är vad jag har lärt mig, haha.

2010-11-25 @ 13:48:14
URL: http://madeleinezn.blogg.se/
Postat av: :)

Jag får tacka så mycket, och även tack till alla som kommenterat för era små tips! Hjälpte mig oerhört mycket! ;)

2010-11-26 @ 15:39:43
Postat av: Sara

Jag har världens bästa tips!!

Byt ut de/dem till vi/oss - där det ska vara vi (med två bokstäver) ska det vara de (två bokstäver) respektive dem - oss.



Ex Hon köpte glass åt oss/dem

Vi/De ska gå på bio.



Varsågod;) Kram

2010-11-30 @ 19:30:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0