Hålla i en lektion

"Jag ska hålla en svenskalektion i ca 10 minuter. Man ska lära dom andra något, och jag har verkligen ingen aning om hur jag ska göra. Är väldigt nervös för att stå där framme, så har du några tips på hur jag ska göra och vad jag ska prata om?"

Kan du något de andra inte kan? Någon sport? Något om djur? Något om Australien? Du kanske har rest någonstans dit ingen annan har varit? Jobbar din mamma med något häftigt? Är du den enda som har koll på bloggvärlden? Försök tänka ut vad du är intresserad av och hur du kan utveckla det. Om du skriver om något du redan kan mycket om blir det så mycket lättare. Att skriva själva arbetet kommer gå snabbare eftersom du inte måste söka så mycket fakta. Dessutom kommer du minnas vad du ska säga lättare.

För att inte vara så nervös är det viktigt att du tränar ordentligt. Träna på vad du ska säga varje gång du är ensam och kan prata högt för dig själv. Kanske när du cyklar till skolan och inte möter någon? När du sen ska redovisa tar du bara ett djupt andetag och ler, du vet ju vad du ska säga. Lycka till, jag håller tummarna för dig!

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack så mycket, du är verkligen guldvärd! <3

2010-11-16 @ 16:46:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0