Författare

"Jag har fått en svenskauppgift där man ska hitta fakta om en författare som har haft stor betydelse för andra människor (t.ex Astrid Lindgren, hon är dock för enkel) och vi ska även motivera varför vi valde just den författaren. Men jag har noll koll på vem jag ska ta. Vi ska också läsa en bok som författaren har skrivit. Har du nåt tips?"

Du kanske ska inrikta dig mot författare som har skrivit kritiska böcker eller faktaböcker. Skönlitterära författare har oftast inte betytt så mycket för andra människor kan jag tänka mig.

Annars har ju Harry Potters författare J.K. Rowling haft stor betydelse, dock på ett negativt sätt, när Harry Potter-böckerna blev förbjudna, främst bland religiösa.

Någon läsare som har förslag på författare?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Leo Tolstoj, det var en rysk författare han skrev Krig och fred och det är en stor Klassiker.

2010-10-05 @ 20:06:50
Postat av: LINDA

Du borde välja någon av klassikerna. De har ju påverkat människor eftersom de fortfarande är så kända. :)

2010-10-06 @ 18:17:57
Postat av: Emma

tack så mycket för tipsen :) var till stor hjälp!

2010-10-06 @ 21:02:36
URL: http://nerd.devote.se
Postat av: ebba

Kanske lite sent att svara men Vilhelm Moberg kanske? Han protesterade mot andra världskriget o så med så han är rätt intressant filur! Han kommer btw från samma kommun som jag, fast han levde ju för massa år sen men ändå;)



Skitbra blogg förresten!

2010-10-09 @ 16:54:27
URL: http://cutething.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0