Tidsformer i svenska

"Jag behöver hjälp med min svenskapluggning. Jag har mitt första prov i gymnasiet på onsdag och vi har prov på substantiv, adjektiv och verb, ganska enkla saker kanske? Men jag tycker att det är svårt med alla tidsformer osv. Hur ska jag göra för att lära mig dem lättast?"

Jag vet inte om du har hört de gamla ramsorna. De finns i många olika varianter men här är mina.

Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring.
Verb är något som man gör, till exempel tutar och kör.
Adjektiv är sånt man är, till exempel dum och kär.

När det gäller tidsformer, eller tempus som det också heter, är det nog lättast om du ritar en lista, precis som när man lär sig engelska oregelbundna verb. Exempelvis Go, went, gone eller Buy, bought, bought.

Presens    Preteritum     Perfekt
Go               Went          Gone
Gå               Gick         (Har) Gått

Pluskvamperfekt är som "har-formen" fast lite mer, alltså hade. Verbet är alltid samma på svenska i de två formerna. Har gått, hade gått.
Att futurum är framtidsformen känns ganska självklart.

Kommentarer
Postat av: zandra

Allt bra idag? =)

2010-09-27 @ 20:41:49
URL: http://zandrasplace.blogg.se/
Postat av: karin

jag har en fråga..

om jag behöver hjälpa att översätta en text till spanska hjälper du översätta hela texten då? :D

2010-09-28 @ 10:06:41
URL: http://karingustafson.blogg.se/
Postat av: ELIN

Rockintresserad? Kolla in mitt senaste inlägg om ett nytt rockband :)

2010-09-28 @ 10:31:44
URL: http://esks.blogg.se/
Postat av: Sani

Oh, vilken bra blogg, inte stött på någon liknande tidigare. :3

2010-09-28 @ 12:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0