Läsförståelse

”Jag behöver hjälp med min läsestycket

Så här stor det:

Oj, så varmt det är i dag. Det är bara inne i bussen som det är svalt. Guiden pratar om hur folk lever här. Björn ser en massa fattiga byar utanför fönstret när de susar förbi.Vägen går bredvid Nilen. Men titta där flyter en död ko i vattnet! Några barn badar en bit bort. På stranden går en man och hans djur som drar en kärra. Den är lastad med grönt foder. -Nu ska vi strax stanna och titta och Faraos gravar. Området heter Konungarnas Dal, berättar guiden. Det står en man och väntar på dem när de kliver av bussen. Han visar dem gravarna och han berättar en massa saker för dem. Björn förstår inte mycket men han tycker att det är spännade att gå in i gravarna. Det är långa gångar som mynnar ut i en gravkammare. Han ryser lite. På en del vägger står det tecken. – Jag undrar vad de betyder, tänker Björn. När han kommer ut från gravarna saknar han sin vattenflaska och keps. – Jag skulle inte ha lämnat kvar dem i bussen, tänker han.

Frågorna:

1.Varför är det svalt i bussen? 2. Vad är en guide? 3. Vad är Nilen? 4. Är det bra att bada i Nilen? 5. Vilket djur tror du drar kärran? 6. Varför heter området Konungarnas Dal? 7. Varför förstår inte Björn så mycket när mannen berättar? 8.Varför ryser Björn? 9. Varför är det tecken på väggarna? 10. Varför saknar han vattenflaskan och kepsen? 11. I vilket land är Björn? 12. Varför är han där?

Snälla hjälp mig!! Tack ”

Jag vet inte om jag kan svara på det här. Det verkar vara läsförståelse och det är ju till för att läraren ska se hur duktig du är på att förstå svenska när du läser det. Jag tror helt enkelt att du måste läsa igenom texten så att du förstår den. Sen läser du frågorna och ser till att du förstår dem. Vissa svar står inte i texten utan då måste du tänka själv. Maila mig om du behöver mer specifik hjälp!


Kommentarer
Postat av: zina

hahahjag har också den läxan behöver hjälp med 1 :tan & 4 annars är de lätt XD

2011-04-10 @ 18:17:43
Postat av: hugo

2012-04-04 @ 18:31:42
URL: http://13254

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0